Sabtu, 02 April 2011

Rela Dimasukkan ke Dalam Neraka

Nabi Musa a.s suatu hari sedang berjalan-jalan melihat keadaan umatnya,nabi Musa  melihat umatnya yang ahli ibadah yang usianya lebih dari 500 tahun.Nabi Musa mendekati dan menyapanya,setelah berbincang sejenak ahli ibadah itu bertanya kepada nabi Musa "wahai musa aku telah beribadah kepada Allah selama 350 tahun tanpa melakukan perbuatan dosa ..."Dimakah Allah SWT meletakkanku di dalam syurgaNya?" tanya sang ahli ibadah kepada nabi Musa.Tolong sampaikan pertanyaanku ini kepada Allah SWT,nabi Musa mengabulkan permintaan ahli ibadah itu.Kemudian nabi Musa bermunajat memohon kepada Allah agar Allah SWT memberitahukan kepadanya diman umatnya ini akan di tempatkan di akhirat kelak.Allah SWT berfirman,"Wahai musa sampaikanlah kepadanya bahwa AKu akan meletakkanya di dasar neraka-KU yang paling dalam".nabi Musa kemudian meyampaikan kepada ahli ibadah tersebut setelah Allah menfirmankanNya.Ahli ibadah itu-pun terkejut dan perasaan sedih dan beranjak dari hadapan nabi Musa.Malam hari ahli ibadah itu terus berfikir mengenai keadaan dirinya ia juga mulai berfikir bagaimana dengan keadaan saudara,teman-temanya dan orang lain yang baru beribadah selama 200 tahun dan 300 tahun,dan mereka yang belum beribadah sebanyak dirinya dimana lagi tempat mereka di akhirat kelak.Keesokan harinya menemui nabi Musa kembali,kemudian ia berkata kepadanya   "Wahai nabi Musa aku rela di masukkan kedalam nerakaNya,tetapi aku mempunyai satu permohonan" ... Aku mohon setelah tubuhku ini di masukkan kedalam neraka  maka jadikanlah tubuhku sebesar-besarnya,sehingga seluruh pintu neraka tertutup oleh tubuhku sehingga tak ada seorangpun yang masuk kedalamnya".Nabi Musa menyampaikan permohonan itu kepada Allah SWT,setelah mendengar apa yang di sampaikan nabi Musa kemudian Allah SWT berfirman "Wahai musa sampaikan kepada umatmu itu bahwa sekarang AKU menempatkanya kedalam syurgaKu yang paling tinggi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar